Σάββατο, 9 Απριλίου 2011

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Οι δραστηριότητες που σας παρουσιάζω υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο των πρακτικών ασκήσεων κατά την φοίτησή μου στο Τ.Ε.Π.Α.Ε. - Α.Π.Θ.

Στόχοι και Θέμα της Οργανωμένης Δραστηριότητας
  • Κύριος Σκοπός: Καλλιέργεια προφορικής επικοινωνίας.
  • Γενικότερες Επιδιώξεις: Παραγωγή προφορικού λόγου μέσα από την συμμετοχή σε συζήτηση, βελτίωση και εμπλουτισμός προφορικού λόγου, καλλιέργεια προφορικού λόγου σε πραγματικές συνθήκες επικοινωνίας, αισθητική καλλιέργεια και παραγωγή περιγραφικού λόγου.
  • Δευτερεύουσες Επιδιώξεις: Συνεργασία των παιδιών μέσα από την συμμετοχή τους στην δραστηριότητα σε ζευγάρια, ελεύθερη έκφραση των συναισθημάτων. 
Αρχικά, φρόντισα να έρθω σε επικοινωνία με την νηπιαγωγό του τμήματος όπου θα πραγματοποιούσα την διδασκαλία μου,προκειμένου να ενημερωθώ για το περιεχόμενο του προγράμματος που υλοποιούσε εκείνη την περίοδο στο τμήμα της και να επιχειρήσω να συνδέσω την διδασκαλία μου με την θεματολογία του προγράμματός της.Τα παιδιά συμμετείχαν σ΄ένα πρόγραμμα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και το πρώτο πράγμα που σκέφθηκα ήταν το περιεχόμενο της διδασκαλίας μου να αφορά την Διαφορετικότητα και πιο συγκεκριμένα την ανάγκη συνύπαρξης διαφορετικών πραγμάτων και αντικειμένων.Έτσι επέλεξα το βιβλίο της Φυλλιώς Νικολούδη με τίτλο "Καλημέρα φίλε!" από τις εκδόσεις ΔΙΠΤΥΧΟ.

Ξεκίνησα την διδασκαλία μου λέγοντας πως διάβασα ένα πάρα πολύ ωραίο βιβλίο, στο οποίο (βιβλίο) με εντυπωσίασε η ιστορία που περιγράφεται. Τους έδειξα το βιβλίο και τους ρώτησα εάν το γνωρίζουν και εάν έχει τύχει να το διαβάσουν. Οι απαντήσεις τους ήταν αρνητικές και γρήγορα έκανα μια σύντομη αναφορά στο περιεχόμενό του. Πιο συγκεκριμένα, τους είπα πως η ιστορία μας μιλάει για δυο φίλους, το γάλα και το κακάο, που αρχικά δεν ήταν φίλοι, ούτε μιλούσε ο ένας στον άλλο αν και ζούσαν δίπλα δίπλα, μέσα στο ίδιο μπουκάλι. Αιτία ήταν οι οικογένειές τους ,που τους είχαν απαγορέψει να κάνουν παρέα, πιστεύοντας πως διαφορετικά πράγματα δεν μπορούν να είναι καλοί φίλοι. Όσο όμως περνούσε ο καιρός έβλεπαν πως ταιριάζουν πολύ και κακώς που δεν μιλούσαν.Σε έναν διάλογο που είχε το γάλα με το  κακάο,  είπε το  γάλα:  “- Δεν   μπορούσα  να φανταστώ   πως   εγώ  , το   κάτασπρο    θα   έκανα  κάποια  μέρα παρέα με  το  κακάο”. Στη   συνέχεια ρώτησα τα  παιδιά  για  το τι  πιστεύουν όσον αφορά την  συνύπαρξη  διαφορετικών πραγμάτων ακόμη και ανθρώπων. Ορισμένες από τις απαντήσεις που έλαβα είναι οι εξής: “ Είναι σημαντικό, επειδή όταν δεν έχεις φίλους δεν έχει σημασία, επειδή όταν εσύ τους έχεις διώξει, μετά αυτοί μετανιώνουν και όταν ο άλλος μετανιώνει και θέλει να γίνει φίλος ξανά, οι άλλοι δεν τον δέχονται”.“Είναι σημαντικό να υπάρχουνε μαζί κάποια πράγματα, και αν είναι διαφορετικά και αν είναι άσχημα ή ωραία, πρέπει να τους αγαπάμε”. “Μερικά πράγματα πρέπει να είναι μαζί, αλλά όχι μόνο τα πράγματα, πρέπει να είναι και οι φίλοι. Γιατί άμα ένας άνθρωπος έχει διώξει τον φίλο του και μετά μετανιώσει, τότε ο φίλος του που τον είχε δεν θα τον θέλει”.




Όταν ολοκλήρωσαν πάνω στο θέμα που τους έθεσα αρχικά, αναφέρθηκα στα συναισθήματα των πρωταγωνιστών της ιστορίας και ζήτησα από τα παιδιά να περιγράψουν και δικές τους εμπειρίες, εάν έτυχε να βιώσουν την περίπτωση όπου αρχικά τους ήθελαν στην παρέα τους κάποια παιδιά και αργότερα έπαψαν να επικοινωνούν.Τα περισσότερα παιδιά μίλησαν για το πώς αισθάνονται όταν έχουν φίλους,ότι δηλαδή χαίρονται πολύ που έχουν παρέα και περνούν καλά μαζί,είναι πολύ χαρούμενοι.Ένα παιδί όμως κατέθεσε το εξής:“Κυρία,εμένα ένας ξάδερφός μου που είναι και φίλος μου, έφυγε στην Αυστραλία.Και τι θα κάνω εγώ εάν βρει έναν καλύτερο φίλο από εμένα;”.“Εσύ, τι θα μπορούσες να κάνεις για αυτόν τον φίλο σου που είναι μακριά;”.“Θα τον προστάτευα για να μην τον χτυπήσει κανένας”.“Είναι μακριά όμως, δεν νομίζω ότι θα μπορούσες να τον προστατέψεις από τόσο μακριά…Σκέψου τι άλλο θα μπορούσες να κάνεις για αυτόν τον φίλο σου!”.

Τα δαχτυλο-ανθρωπάκια επικοινωνούν!

Ζήτησα από το κάθε παιδί να πάρει από έναν μαρκαδόρο και στον ένα αντίχειρα να ζωγραφίσουν ένα ευχάριστο συναίσθημα και στον άλλο ένα δυσάρεστο συναίσθημα.Προηγουμένως,ρώτησα πώς θα μπορούσαμε να συμβολίσουμε το ευχάριστο συναίσθημα.Τα παιδιά έσπευσαν να βρουν σύμβολα και ορισμένα από αυτά που αναφέρθηκαν ήταν ένα χαμόγελο,ένα λουλούδι, μια πεταλούδα μια καρδιά.Καταλήξαμε ομόφωνα να συμβολίσουμε το ευχάριστο συναίσθημα με ένα ανθρωπάκι που χαμογελάει ενώ για το δυσάρεστο, ένα ανθρωπάκι μουτρωμένο.Όταν ολοκλήρωσαν με τα ανθρωπάκια,ένα ένα παιδί με τη σειρά ήρθε και κάθισε δίπλα μου για να τον βλέπουν οι συμμαθητές του και  προσπάθησε να δημιουργήσει έναν αυτοσχέδιο διάλογο ανάμεσα στα δυο αυτά ανθρωπάκια, στο χαρούμενο και στο λυπημένο,να τα βάλει να μιλήσουν,τι θα μπορούσε να πει το καθένα.


Μάντεψε τί αγαπώ πιο πολύ!

Κάθε παιδί σχεδίασε το περίγραμμα της παλάμης του σε κίτρινο κανσόν χαρτόνι, το έκοψε και ζωγράφισε πάνω του αυτό που όταν το έχουν είναι χαρούμενα. Όταν ολοκλήρωσαν με τη ζωγραφιά τους και την κόλλησαν πάνω στην παλάμη τους, χώρισα τα παιδιά σε ζευγάρια έτσι ώστε να μην γνωρίζει κανένας πιο παιδί ζωγράφισε τι. 



Μάζεψα όλες τις παλάμες των παιδιών, τις ανακάτεψα και τις τοποθέτησα τυχαία κάτω στην μοκέτα που βρίσκεται στον χώρο της “παρεούλας”. Είπα στα παιδιά πως θα έρχεται ένα ένα ζευγάρι και θα προσπαθήσει ο καθένας με διάφορες ερωτήσεις να καταλάβει ποια είναι η παλάμη που ανήκει στο ζευγάρι του. Το άλλο μέλος του ζευγαριού θα μπορεί να απαντά μόνο με ναι ή όχι. Ζήτησα από τα υπόλοιπα παιδιά καθ΄όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού να κάνουν ησυχία και να μην αποκαλύψει κανένας ποια είναι η παλάμη του. Στη συνέχεια, παρουσιάζω ενδεικτικά τον διάλογο που είχαν δυο παιδιά:


- Είναι με ανθρώπους;
- Όχι.
- Είναι με φαγητό σχέση;
- Όχι.
- Είναι σχέση με καρδιές;
- Μπα! Όχι, δεν έχει σχέση.
- Είναι σχέση με ανακατωτούς;
- Όχι.
- Έχει σχέση με skateboard;
- Όχι.
- Μήπως έχει σχέση με δάσος;
- Όχι.
- Με καρδιές σχέση;
- Όχι.

Παρέμβαση δική μου: Άρα, για αυτά που σου λέει όχι, θα τα αποκλείεις από το μυαλό σου και θα βλέπεις τα άλλα, θα σκέφτεσαι πιο μπορεί να είναι από τα άλλα.
- Έχει σχέση με παιχνίδια;
- Όχι.
- Έχει σχέση με….
Παρέμβαση δική μου: Για ρώτα για χρώματα, τι άλλο μπορείς…
- Έχει το χρώμα το πορτοκαλί;
- Έχει.
- Έχει το χρώμα το ροζ;
- Όχι.
- Έχει το χρώμα το κόκκινο;
- Ε, το έχει το πορτοκαλί αλλά το κόκκινο δεν το έχει.
Παρέμβαση δική μου:  Ποιο πιστεύεις ότι είναι της Ιφιγένειας από αυτά που σου είπε;
- Ξέρω ποιο είναι…
Παρέμβαση δική μου:  Ποιο πιστεύεις ότι είναι;
(Το κορίτσι δείχνει μια παλάμη)
Παρέμβαση δική μου:   Αυτό είναι Ιφιγένεια;
- Όχι!
Παρέμβαση δική μου:   Για προσπάθησε ακόμη μια φορά.
- Μήπως είναι…
- Κάνε μου ερωτήσεις!
Παρέμβαση δική μου: Τι σου είπε, σου είπε ότι έχει πορτοκαλί, για βρες ποια έχουν πορτοκαλί;  Κάποιο από αυτά θα είναι.
(Το κορίτσι δείχνει τρεις ζωγραφιές που έχουν μέσα τους πορτοκαλί.)
Παρέμβαση δική μου:  Από αυτά τα τρία, βρες κάτι που να ξεχωρίζει για να την ρωτήσεις εάν υπάρχει στη ζωγραφιά της.
- Ποια από αυτές είναι η δική σου;
- Θα με κάνεις μια ερώτηση και εγώ θα σου απαντήσω.
- Έχει μικρά σχεδιάκια ή μεγάλα;
- Μεσαία.
(Το κορίτσι βγάζει μια ζωγραφιά και προσπαθεί να βρει ποια από τις δυο είναι).
- Έχει σκούρα χρώματα;
- Δύο σκούρα και ένα όχι.
- Αυτή είναι! (δείχνει την σωστή ζωγραφιά).  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.