Σάββατο, 9 Απριλίου 2011

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΠΙΠΕΔΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ

Οι δραστηριότητες που ακολουθούν αποτελούν συνέχεια της θεματικής ενότητας "ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΣΧΗΜΑΤΑ"

Περιεχόμενο της διδασκαλίας
Κατασκευή των βασικών επίπεδων σχημάτων με τη βοήθεια υλικών καθημερινής χρήσης, τα οποία (επίπεδα σχήματα) ήδη έχουν γνωρίσει τα παιδιά μέσω προγενέστερων παιγνιωδών δραστηριοτήτων.

Με την έναρξη της διδασκαλίας,κάλεσα τα παιδιά να συγκεντρωθούν στον χώρο όπου μαζεύεται η “παρεούλα”. Είχα ήδη αναρτήσει τις καρτέλες με τα βασικά επίπεδα σχήματα και το μόνο που έμενε ήταν να εξηγήσω στα παιδιά το τι θα ακολουθούσε. 


Ξεκινώντας,τους είπα τα εξής:“Εδώ έχουμε κάποιες καρτέλες με τα σχήματα, που γνωρίσαμε στο παιχνίδι με “τις γυάλες και τα ψαράκια”.Θυμάστε ποια είναι αυτά τα σχήματα;’’.Τα παιδιά άρχισαν να παίρνουν ένα ένα τα σχήματα και να τα ονοματίζουν.Στη συνέχεια τους είπα:“Όπως την περασμένη φορά παίξαμε κάποιο παιχνίδι με αυτά,σήμερα θα προσπαθήσουμε να τα κατασκευάσουμε.Σας έχω φέρει κάποια πολύ ωραία υλικά,τα οποία ίσως να τα έχετε ξαναχρησιμοποιήσει,αυτή τη φορά με τη βοήθειά τους θα φτιάξουμε τα σχήματα.Ο καθένας από εσάς θα προσπαθήσει να φτιάξει και τα τέσσερα, με όποια υλικά προτιμά”.

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την ιδέα και αμέσως σηκώθηκαν από τις θέσεις τους. Τους είπα να καθίσουν στα τραπεζάκια εργασίας και να περιμένουν μέχρι να τους μοιράσω τα υλικά (καλαμάκια, ξυλάκια από σουβλάκια, σύρμα πίπας, πλαστελίνη). Μοίρασα τα υλικά που είχα στη διάθεσή μου σε τρεις ίσες ποσότητες, όσες ήταν και οι ομάδες των παιδιών με βάση τις θέσεις που είχαν πάρει. Όλα τα υλικά τα τοποθέτησα στο κέντρο κάθε ομάδας για να τα χρησιμοποιούν από κοινού όλα τα παιδιά της ομάδας, την πλαστελίνη όμως την οποία θα χρησιμοποιούσαν για να ενώσουν τα ξυλάκια ή τα καλαμάκια, την έδωσα σε κάθε παιδί χωριστά να την έχει μπροστά του.Τα παιδιά πειραματιζόντουσαν με τα υλικά και τα είχαν συνεχώς στα χέρια τους. Όταν πλέον τελείωσα με τα υλικά, τους είπα ότι μπορούν να ξεκινήσουν  τις κατασκευές τους.Τα περισσότερα παιδιά άρχισαν να κατασκευάζουν το τετράγωνο.



Ορισμένα δυσκολεύονταν  να χρησιμοποιήσουν την πλαστελίνη για τις ενώσεις και αυτό γιατί χρησιμοποιούσαν λίγη ποσότητα πλαστελίνης.Σ΄αυτές τις περιπτώσεις τα βοηθούσα, λέγοντας τους να χρησιμοποιήσουν περισσότερη πλαστελίνη,να την κάνουν μπαλάκι και ένα ένα να μπήγουν τα ξυλάκια ή τα καλαμάκια.Υπήρξε κάποιο προνήπιο το οποίο επανειλημμένα μου έλεγε ότι δεν μπορεί να κατασκευάσει κανένα από τα σχήματα.Το πλησίασα,το ρώτησα ποιο σχήμα θέλει να κατασκευάσει,μου το “είπε” δείχνοντας την αντίστοιχη καρτέλα και του είπα τα εξής:“Δες προσεκτικά το σχήμα, αρχικά αποφάσισε πόσα ξυλάκια ή καλαμάκια θα χρειαστούν και μετά ένα ένα ένωσέ τα.Όταν το τελειώσεις, ξαναφώναξέ με!”.Καθώς τα παιδιά έκαναν τις κατασκευές τους,διαπίστωνα πως κάποια σχήματα τα κατασκεύαζαν δυο και τρεις φορές ακόμη και με διαφορετικά υλικά κάθε φορά. Υπήρξαν παιδιά που τα σχήματα τα κατασκεύαζαν δίνοντας προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια για να τα κάνουν τέλεια.

Δημιουργία ακολουθίας σχημάτων

Έδωσα στα παιδιά την δυνατότητα να δημιουργήσουν από ένα “βραχιόλι ή κολιέ” με σχήματα.Πιο συγκεκριμένα,σε χρωματιστά χαρτόνια είχα σχεδιάσει τα βασικά επίπεδα σχήματα (τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος, ορθογώνιο) σε ίδιο μικρό μέγεθος και περίπου στο κέντρο τους είχα φτιάξει από μια μικρή τρυπούλα.Βρήκα ελαστική πετονιά ειδική για χρήση από παιδιά νηπιαγωγείου και τέλος δημιούργησα σε τέσσερις μικρές καρτέλες 2 διαφορετικές ακολουθίες σχημάτων,όπου βάσει μιας εκ των δυο θα δημιουργούσαν τα παιδιά “το κολιέ ή βραχιολάκι” τους.Έπρεπε δηλαδή τα παιδιά αρχικά να αποφασίσουν με ποια ακολουθία σχημάτων θα ασχοληθούν και στη συνέχεια, κρατώντας ένα κομμάτι πετονιάς να προχωρήσουν στην αντιστοίχηση ένα προς ένα και να αναπαράγουν τη δεδομένη διάταξη σχημάτων (ανεξάρτητα από το χρώμα). 


Στα παιδιά που ολοκλήρωναν τις κατασκευές και των τεσσάρων σχημάτων, έδωσα το απαραίτητο υλικό για την κατασκευή του “βραχιολιού” με τα χάρτινα σχήματα. Σε μια ομάδα τεσσάρων παιδιών αντιστοιχούσε μια καρτέλα με την ακολουθία των σχημάτων, ενώ είχαν στη διάθεσή τους αρκετά από τα κομμένα χάρτινα πολύχρωμα σχήματα.Τους έδωσα από ένα κομμάτι πετονιάς και τους εξήγησα πως θα φτιάξουν ένα βραχιολάκι ή κολιέ με τα σχήματα που έχουν μπροστά τους,διαλέγοντας μια από τις δυο ακολουθίες σχημάτων που τους αρέσει περισσότερο και περνώντας με τη σειρά ένα ένα τα αντίστοιχα σχήματα που βλέπουν στην καρτέλα.Δεν δυσκολεύτηκαν να κατανοήσουν το τι έπρεπε να κάνουν και άρχισαν γρήγορα γρήγορα την κατασκευή. 



Δείτε συγκεντρωμένες όλες τις κατασκευές των παιδιών!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.