Παρασκευή, 8 Απριλίου 2011

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΣΧΗΜΑΤΑ


Οι δραστηριότητες που σας παρουσιάζω υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο των πρακτικών ασκήσεων κατά την φοίτησή μου στο Τ.Ε.Π.Α.Ε. - Α.Π.Θ. Για τη υλοποίησή τους είχα στη διάθεσή μου τον χρόνο που αφιερώνεται για τις οργανωμένες δραστηριότητες στον ημερήσιο προγραμματισμό του τμήματος.


Διδασκαλία Μαθηματικών – Τα επίπεδα σχήματα
  • Περιεχόμενο της διδασκαλίας - Παρουσίαση μαθηματικών δραστηριοτήτων με στόχο την γνωριμία των παιδιών με τα βασικά επίπεδα σχήματα (τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος, ορθογώνιο).
1η Δραστηριότητα: (ομαδικό παιχνίδι)
  • Στόχος της δραστηριότητας: Αναγνώριση, ονομασία και ταυτοποίηση επίπεδων σχημάτων.
  • Υλικά που είναι απαραίτητα: Βιβλίο της Σοφίας Ζαραμπούκα με τίτλο “ Τα Σχήματα – Η οικογένεια Τρίγωνου”, αντικείμενα καθημερινής χρήσης τα οποία είναι επίπεδα (μια δισκέτα, ένα τετράγωνο σουβέρ, μια τηλεκάρτα, μια καρτ ποστάλ, ένα γαζαπλαστ, μια κόλλα Α4, ένα νόμισμα, ένα σκουλαρίκι κρίκος, ένα βραχιόλι κρίκος, ένα πατάκι κατσαρόλας, ένα cd, μια φοιτητική ταυτότητα, ένα τρίγωνο για τα κάλαντα), γκοφρέ χαρτί μονόχρωμο, καρτέλες με τα βασικά επίπεδα σχήματα. 

Παρουσίαση της ιστορίας “Η Οικογένεια Τρίγωνου” Τα σχήματα - Σοφία Ζαραμπούκα
εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ με διασκευασμένο σενάριο

Βάσει της ιστορίας, η οικογένεια Τρίγωνου αποτελείται από τρία μέλη, από τον Κύριο Τρίγωνο που είναι ο μπαμπάς της οικογένειας και έχει ένα πολύ όμορφο τρίγωνο αυτοκίνητο, την γυναίκα του την Κυρία Τετραγώνου που είναι πολύ έξυπνη και έχει τετράγωνο μυαλό και την κόρη τους την Κυκλίτσα, που το πρόσωπό της είναι στρόγγυλο, έχει το σχήμα του κύκλου. Η κόρη, που αγαπούσε πάρα πολύ τη μουσική, τραγουδούσε τα βράδια σ΄ένα νυχτερινό κέντρο όπου κάποιο βράδυ κάποιος νέος που πήγε και την άκουσε να τραγουδά, την αγάπησε και αποφάσισε να την κάνει γυναίκα του. Παντρεύτηκαν, λοιπόν, και νοίκιασαν ένα πολύ μεγάλο σπίτι που είχε το σχήμα ορθογωνίου. 
Στο σπίτι τους είχαν πάρα πολλά πράγματα, μερικά από αυτά είναι και αυτά εδώ (παρότρυνα τα παιδιά να σηκωθούν από τον χώρο όπου συγκεντρώνεται η “παρεούλα” και να μαζευτούν στο κέντρο της τάξης, όπου είχα ήδη τοποθετήσει στο δάπεδο, πάνω σ΄ένα γκοφρέ χαρτί, αντικείμενα καθημερινής χρήσης τα οποία είναι επίπεδα και έχουν τα σχήματα που με ενδιέφερε να γίνουν γνωστά στα παιδιά).


(σχήμα κυκλικό - cd,σουπλά,κρίκος)
(σχήμα τετράγωνο - δισκέτα,σουβέρ)
(σχήμα ορθογώνιο -φοιτητική ταυτότητα,καρτ ποστάλ,γαζαπλάστ,τηλεκάρτα,κόλλα Α4)
(σχήμα τριγωνικό - τρίγωνο για τα κάλαντα)


(Παρουσίαση των αντικειμένων στα παιδιά και παρακίνηση 
για ομαδοποίησή τους με βάση το σχήμα)


Όταν πλέον τα παιδιά έκαναν τις ομάδες, τους ζήτησα να μου πουν γιατί αυτά τα αντικείμενα τα έβαλαν μαζί, τι κοινό έχουν.Στη συνέχεια τα παρότρυνα να δώσουμε από ένα όνομα σε κάθε ομάδα. Με αυτόν τον τρόπο εκμαίευσα την ονομασία των επίπεδων σχημάτων από τα παιδιά.Έπειτα τους παρουσίασα και τέσσερις καρτέλες που είχα ετοιμάσει με τα επίπεδα σχήματα και τους ζήτησα να εντάξουν την κάθε καρτέλα με το επίπεδο σχήμα στη σωστή ομάδα που ανήκει. Σ΄αυτό το σημείο, ολοκληρώθηκε η πρώτη δραστηριότητα.


 2η Δραστηριότητα: (παιχνίδι σε 2 ομάδες)
“ Οι γυάλες με τα ψαράκια ”
  • Στόχος της δραστηριότητας: Εξοικείωση και ταξινόμηση των επίπεδων σχημάτων.
  • Υλικά που είναι απαραίτητα: Κίτρινα και πράσινα βραχιολάκια για τον διαχωρισμό των ομάδων,χάρτινα χρωματιστά ψαράκια με το σώμα τους στα τέσσερα βασικά επίπεδα σχήματα,τέσσερις χάρτινες γυάλες, γκοφρέ χαρτί γαλάζιου χρώματος,cd με το τραγούδι "Ο τριγωνοψαρούλης", cd player του νηπιαγωγείου,ταμπουρίνο.
Είπα στα παιδιά πως θα παίξουμε ένα πολύ ωραίο παιχνίδι. Θα γίνουμε ψαράκια που κολυμπάνε στο βυθό.Τους δήλωσα πως για να παίξουμε το παιχνίδι, θα πρέπει να χωριστούνε σε δυο ομάδες, την κίτρινη και την πράσινη.Έγινε ο διαχωρισμός, πέρασα στα χέρια των παιδιών από ένα χάρτινο βραχιολάκι, χρώματος τέτοιου ανάλογα με το χρώμα της ομάδας στην οποία ανήκουν.Μοιράσω στα παιδιά από ένα χάρτινο ψαράκι,του οποίου το σώμα έχει σχήμα ενός από τα τέσσερα βασικά επίπεδα σχήματα.




Στίριξα στο δάπεδο 4 γυάλες χάρτινες, όπου σε κάθε μια υπάρχει σχεδιασμένο από ένα επίπεδο σχήμα. Μπροστά από κάθε γυάλα, τοποθέτησα από ένα κομμάτι γκοφρέ χαρτί γαλάζιου χρώματος, για να οριοθετείται η περιοχή στην οποία θα πρέπει να συγκεντρωθούν τα ψαράκια που έχουν το ίδιο σχήμα με εκείνο που υπάρχει στην αντίστοιχη γυάλα.




Είπα στα παιδιά πως σαν ψαράκια που είναι και κολυμπάνε στον βυθό της θάλασσας, όταν αρχίζει να παίζει μουσική η Κυρα - Σουπιά με την ορχήστρα της, από την πολλή τους την χαρά αλλάζουν σχήμα. Τους εξηγήσω πως για όσο θα ακούνε τη μουσική, θα πρέπει να αλλάζουν γρήγορα γρήγορα  μεταξύ τους τα ψαράκια που κρατάνε. Όταν όμως σταματήσει η μουσική της Κυρα – Σουπιάς, θα πρέπει να επιστρέψουν στην γυάλα που έχει το σχήμα που είναι ίδιο με αυτό που έχει το ψαράκι που κρατάνε. Το παιχνίδι ξεκίνησε και τα παιδιά άρχισαν να χορεύουν και να αλλάζουν μεταξύ τους τα ψαράκια που κρατούσαν. Σταμάτησα τη μουσική,πήρα το ταμπουρίνο και χτυπώντας το ρυθμικά παρακίνησα τα ψαράκια να μπουν γρήγορα στη σωστή γυάλα.Όποια παιδιά δεν πρόλαβαν να μπουν στη γυάλα ή μπήκαν σε λάθος γυάλα, βγήκαν από το παιχνίδι. Νικήτρια ήταν η ομάδα που είχε τις λιγότερες απώλειες.


3η Δραστηριότητα: (παιχνίδι σε ζευγάρια)
Σχημάτισε ό,τι σχεδίασα 
  • Στόχος της δραστηριότητας:Εξοικείωση με την ονομασία των επίπεδων σχημάτων και δημιουργία συνθέσεων βάσει της περιγραφής της σχεδιασμένης σύνθεσης.
  • Υλικά που είναι απαραίτητα: ισομεγέθη κομμάτια μακετόχαρτου, χάρτινα επίπεδα σχήματα σε δυο μεγέθη, κόλλες Α4, μαρκαδόροι. 
Ανακοίνωσα στα παιδιά πως θα παίξουμε ένα τελευταίο παιχνίδι το οποίο έχει τίτλο “Σχημάτισε ό,τι σχεδίασα”.Αρχικά τους ζήτησα να χωριστούν σε ζευγάρια.Παρότρυνα τα ζευγάρια να καθίσουν στα τραπέζια εργασίας, με το ένα μέλος απέναντι από το άλλο. Έδωσα στο ένα παιδί από κάθε ζευγάρι από μια κόλλα Α4 και έναν μαρκαδόρο. Είχα ετοιμάσει κομμένα χρωματιστά σχήματα σε δυο μεγέθη  (ένα μεγάλο κι ένα μικρό).Παρουσίασα τα κομμένα επίπεδα σχήματα στα παιδιά (και τα δυο μεγέθη) και τους ζήτησα με βάση αυτά τα σχήματα και μεγέθη που έχουν στη διάθεσή τους, να σχεδιάσουν στο χαρτί τους μια σύνθεση με όλα αυτά τα σχήματα ή ορισμένα από αυτά, όπου θα υπάρχει επαφή του ενός σχήματος με το άλλο.Όσο τα μισά παιδιά σχεδίαζαν τις συνθέσεις τους, το ζευγάρι τους που καθόταν απέναντί τους,ήταν με γυρισμένη την πλάτη για να μην βλέπει το τι σχεδιάζει ο συμπαίκτης του.


Όταν τελείωσαν οι σχεδιασμοί,ζήτησα από τα παιδιά να μην δείξουν στο ζευγάρι τους τι σχεδίασαν. Έπειτα,μοίρασα στα υπόλοιπα παιδιά τα χάρτινα επίπεδα σχήματα και από ένα κομμάτι μακετόχαρτο πάνω στο οποίο προσπάθησαν να σχηματίσουν την σύνθεση που σχεδίασε το ζευγάρι τους, βάσει της περιγραφής που τους έδινε π.χ. κάτω κάτω βάλε το μεγάλο τετράγωνο, από πάνω το μεγάλο τρίγωνο και πιο πάνω το μικρό τρίγωνο.



Νικητές του παιχνιδιού ήταν τα ζευγάρια που είχαν καταφέρει να υπάρξει ταύτιση της  σχεδιασμένης σύνθεσης με αυτή που σχηματίστηκε με τη βοήθεια των χάρτινων επίπεδων σχημάτων. 
   



Τα πατρόν για την κατασκευή των γυαλών...







Τα πατρόν για την κατασκευή των ψαριών...





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.