Σάββατο, 9 Απριλίου 2011

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ - "ΤΟ ΚΟΧΥΛΙ" (Από τη συλλογή "Τα Ρω του Έρωτα")

Οι δραστηριότητες που σας παρουσιάζω υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο των πρακτικών ασκήσεων κατά την φοίτησή μου στο Τ.Ε.Π.Α.Ε. - Α.Π.Θ. Αφορούν στην διδασκαλία παιδικής λογοτεχνίας και πιο συγκεκριμένα στην παραγωγή νοητικών εικόνων με τη βοήθεια κοχυλιού, συσχέτιση του παραγόμενου ποιητικού υλικού με αντίστοιχο ποίημα και από τον στίχο στην εικόνα.

Α΄ φάση – χαλάρωση και προετοιμασία των παιδιών:

Πριν αρχίσει η υλοποίηση της διδασκαλίας, που διεξάχθηκε σε τέσσερις φάσεις,(η οποία πραγματοποιήθηκε χρονικά μετά το καθιερωμένο διάλειμμα των παιδιών, όπου υπήρξε φυσική και σωματική εκτόνωση και κόπωση),παρότρυνα τα παιδιά να βγάλουν τα παντοφλάκια τους και να καθίσουν οκλαδόν σε ημικύκλιο στην μοκέτα που υπήρχε στον χώρο όπου συγκεντρώνεται η “παρεούλα” και να ηρεμίσουν.Έβαλα στο cd player να παίζει μια χαλαρωτική μουσική ψυχοκινητικής αγωγής και τους ζήτησα να τεντωθούν,να πάρουν βαθιές ανάσες και γενικά με κινήσεις που τους υπέδειξα,να χαλαρώσουν από την εκτόνωση που προηγήθηκε.Όσο χαλάρωναν,τοποθέτησα χάρτινα κοχύλια στη μοκέτα προκειμένου να δημιουργήσω μια σχετική ατμόσφαιρα.



Όταν είδα ότι χαλάρωσαν,σταμάτησα τη μουσική και άνοιξα τη συζήτηση ρωτώντας αν γνωρίζει κανένας τι κάνει ένας ποιητής και ποια είναι η δουλειά του. Ορισμένες από τις απαντήσεις που πήρα είναι: “…γράφει ποιήματα…”,“…φτιάχνει κοχύλια…”,“…γράφει ποιήματα πάνω στα χαρτιά…”.Όταν ρώτησα πώς ξεκινά να γράφει, μου είπαν:“…σκέφτεται…”,“…γράφει ό,τι είναι έξω του, ό,τι βλέπει,μπορεί να έχει μια παραλία απέναντι και να βλέπει μερικά ωραία και λέει να γράψει για τα κοχύλια…”,“…βλέπει κάτι από το παράθυρό του…”.

Συζήτησα τις απαντήσεις των παιδιών και θα τους είπα τι ακριβώς κάνει ένας ποιητής, ότι δηλ.δουλεύει με εικόνες που βλέπει ή φαντάζεται και τις γράφει σε μια σειρά, παίρνεις τις πιο όμορφες και τις βάζει τη μια δίπλα στη άλλη για να κάνει στίχους και στροφές. Στην κατάλληλη στιγμή τους είπα πως θα είχε ενδιαφέρον να προσπαθήσουμε να γίνουμε κι εμείς ποιητές, να γράψουμε κι εμείς ένα ποίημα όπως κάνει ένας ποιητής.

Β΄ φάση – Πρόκληση νοητικών εικόνων με τη βοήθεια του κοχυλιού:

Μοίρασα στα παιδιά από ένα αληθινό κοχύλι!Εντυπωσιάστηκαν με τα σχέδια και τα είδη κοχυλιών που τους είχα φέρει και άρχισαν να κάνουν συγκρίσεις για το ποιος έχει το πιο ωραίο.



Τους ζήτησα να το βάλουν στο αυτί τους και να περιγράψουν πού ταξιδεύουν, πού φαντάζονται ότι βρίσκονται. Ορισμένες από τις απαντήσεις που πήρα είναι:"Ένα θάλασσα..”, “Είμαι στη θάλασσα και ακούω τα κύματα…”,“Ήμουν πάνω σ΄ένα αεροπλάνο κι έβλεπα κάτω την παραλία…”,“Σε μια θάλασσα και μαζεύω κοχύλια…”,“Έκανα μπάνιο στη θάλασσα…”,“Έκλεψα ένα κοχύλι από μια απαγορευμένη θάλασσα, είχε κοχύλια που είχαν μέσα καβουράκια και δαγκώνουν αυτά τα καβουράκια…”,“Είμαι σε μια θάλασσα γεμάτη κοχύλια και είναι μια οικογένεια με τα μικρά της κοχύλια…”,“Μια θάλασσα που είχε μέσα της κοχύλια,υπάρχουν κοχύλια στην άμμο, αλλά σηκώθηκαν κύματα και πήγαν και αυτά τα κοχύλια στη θάλασσα…”,“Μια οικογένεια από κοχύλια,η μαμά κι ο μπαμπάς κάνανε μπάνιο και τους πήρε το κύμα”.



Γ΄ φάση – Συσχέτιση του παραγόμενου ποιητικού υλικού με αντίστοιχο ποίημα: 

Έχοντας συγκεντρώσει τις  πιο όμορφες εικόνες των παιδιών,τους ζήτησα να ακούσουν τι έκανε ένας άλλος ποιητής μεγαλύτερος από αυτούς, με τις ίδιες σχεδόν εικόνες που είδε ή φαντάσθηκε.Ανάρτησα σε εμφανές σημείο την αφίσα με το ποίημα του Ελύτη “ΤΟ ΚΟΧΥΛΙ” γραμμένο με μεγάλα γράμματα για να έχουν τα παιδιά την οπτική εμπειρία του ποιήματος ενώ παράλληλα θα τους έδειξα και 2 φωτογραφίες του ποιητή. Προχώρησα στην απαγγελία του ποιήματος δυο φορές για να γίνει κατανοητό από τα παιδιά τον περιεχόμενο του ποιήματος.




Δ΄ φάση – Από τον στίχο στην εικόνα:  

Διάβασα αργά και καθαρά δυο φορές το ποίημα και όταν ολοκλήρωσα αυτή τη διαδικασία ζήτησα από τα παιδιά να ζωγραφίσουν την εικόνα που πιθανόν να είδε ή φαντάσθηκε ο ποιητής και έγραψε το ποίημα αυτό. 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.