Τρίτη, 15 Μαΐου 2012

"Ταξίδι στη...Χρωματοχώρα!" : Ένα βιβλίο - μέσο αξιολόγησης του επιπέδου κατανόησης των χρωμάτων από το παιδί

Η γνωριμία των παιδιών με τα χρώματα, αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του εκπαιδευτικού προγράμματος που εφαρμόζεται στο νηπιαγωγείο! Λίστες αναφοράς με τα χρώματα, δραστηριότητες αναγνώρισης, ονομασίας, γνωριμίας με τις μίξεις των χρωμάτων καθώς και σχετικές κατασκευές, βοηθούν στην όσο καλύτερη επαφή των παιδιών με αυτή τη θεματική ενότητα. Έχοντας υπόψην μου όλα τα παραπάνω, σκέφτηκα να δημιουργήσω ένα βιβλίο με φύλλα, τα οποία θα μπορούν να επεξεργαστούν τα παιδιά εφόσον θα έχει προηγηθεί η γνωριμία και η εξοικείωσή τους με τα χρώματα! Το βιβλίο θα χρησιμοποιηθεί ως μέσο αξιολόγησης του επιπέδου κατανόησης των χρωμάτων από το παιδί.

Έτσι λοιπόν από την απλή σκέψη, πέρασα στην υλοποίηση της ιδέας,  δημιουργώντας  το βιβλιαράκι με τίτλο "Ταξίδι στη Χώρα...των Χρωμάτων!".  

Δημιούργησα δυο εξώφυλλα, για να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής...

 
Δημιούργησα αρχικά τρία φύλλα εργασίας για κάθε ένα από τα τρία βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε).

ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΧΡΩΜΑ
Στο πρώτο φύλλο, το παιδί καλείται να αναγνωρίσει μεταξύ των χρωμάτων, αυτό που αναφέρεται στον τίτλο του φύλλου και με την τεχνική της ζωγραφικής με φύσημα (με καλαμάκι), να δημιουργήσει μια ζωγραφιά στην οποία θα κυριαρχεί το συγκεκριμένο χρώμα, δηλαδή το κόκκινο! Εναλλακτικά, μπορεί απλά χρωματίζοντας την παλάμη του με το συγκεκριμένο χρώμα, να αφήσει το αποτύπωμά της στο χαρτί. 


Επιπλέον στο φύλλο πρόσθεσα ένα πινέλο. Ζητάμε από το παιδί να γράψει όπως μπορεί στην περιοχή από όπου πιάνουμε ένα πινέλο, το όνομα του χρώματος με το οποίο έρχεται σε επαφή (π.χ. με μαρκαδόρο κόκκινο, γράφει την λέξη ΚΟΚΚΙΝΟ), ενώ το σημείο όπου γίνεται η πινελιά να το χρωματίσει κι αυτό με κόκκινο.

Στο δεύτερο φύλλο, το παιδί καλείται να ζωγραφίσει ένα αντικείμενο το οποίο έχει χρώμα κόκκινο (π.χ. μια ντομάτα, μια φράουλα κ.α.) και να συμπληρώσει την φράση "Η ντομάτα έχει χρώμα κόκκινο!", ή "Η φράουλα έχει χρώμα κόκκινο!".


 Στο τρίτο φύλλο, το παιδί καλείται να εντοπίσει σε περιοδικά, συσκευασίες προϊόντων εικόνες στις οποίες κυριαρχεί το κόκκινο χρώμα, να τις κόψει και να τις κολλήσει. Να δημιουργήσει δηλαδή την κοκκινοχώρα, όπου ο,τιδήποτε ζει εκεί έχει χρώμα κόκκινο!
 Επιπλέον, χρωματίζει με κόκκινο μαρκαδόρο το όνομα της χώρας. 


Δημιούργησα τα παραπάνω φύλλα για τα υπόλοιπα δύο βασικά χρώματα!

Για το κίτρινο χρώμα...


Για το μπλε χρώμα...


 Τα συμπληρωματικά χρώματα - πράσινο / πορτοκαλί / μωβ
(αυτά που προκύπτουν από την ανάμιξη των βασικών χρωμάτων ανά δύο)

Συνεχίζουμε με τα συμπληρωματικά χρώματα (πράσινο, πορτοκαλί, μωβ).
Ενδεικτικά, για το πράσινο χρώμα δημιούργησα το ακόλουθο φύλλο:


 Το πράσινο όπως γνωρίζουμε προκύπτει από την μίξη κίτρινου χρώματος με μπλε.

Στο πρώτο φύλλο, το παιδί καλείται να διαβάσει αρχικά την πρόταση "Το πράσινο χρώμα!". Έπειτα, να σκεφθεί πως προκύπτει το χρώμα αυτό και να υποδείξει τα χρώματα που όταν αναμειχθούν, οδηγούν στην παραγωγή του. Χρωματίζει την αριστερή του παλάμη με κίτρινο χρώμα και στην περιοχή πάνω από την λέξη κίτρινο, αφήνει το αποτύπωμά της. Ακολουθεί την ίδια διαδικασία με την δεξιά παλάμη και το μπλε χρώμα. Ενώνοντας τις δυο του παλάμες και τρίβοντας τα χρώματα για να αναμειχθούν, θα έχει το πράσινο χρώμα! (όχι χρησιμοποιώντας έτοιμο το πράσινο χρώμα). Έτσι θα αφήσει και το πράσινο αποτύπωμα στο χαρτί στην αντίστοιχη περιοχή. Ζητάμε από το παιδί να γράψει όπως μπορεί στην περιοχή από όπου πιάνουμε ένα πινέλο, το όνομα του χρώματος με το οποίο έρχεται σε επαφή (π.χ. με μαρκαδόρο πράσινο, γράφει την λέξη ΠΡΑΣΙΝΟ), ενώ το σημείο όπου γίνεται η πινελιά να το χρωματίσει κι αυτό με πράσινο.

Για το δεύτερο και το τρίτο φύλλο, ισχύουν οι οδηγίες που περιγράφηκαν παραπάνω για τα βασικά χρώματα!


Με τον ίδιο τρόπο θα συμπληρωθούν και τα φύλλα που δημιούργησα για τα υπόλοιπα δυο συμπληρωματικά χρώματα, το πορτοκαλί και το μωβ.

Για το πορτοκαλί χρώμα...

Για το μωβ χρώμα...

Για το άσπρο και το μαύρο,  ισχύουν οι οδηγίες που περιγράφηκαν παραπάνω για τα βασικά χρώματα!

Για το άσπρο χρώμα...


Για το μαύρο χρώμα...

Για το ροζ, γαλάζιο και γκρι χρώμα, ισχύουν οι οδηγίες που περιγράφηκαν παραπάνω για τα συμπληρωματικά χρώματα!

Για το ροζ χρώμα...


Για το γαλάζιο χρώμα...


 Για το γκρι χρώμα...


Για το καφέ χρώμα, ισχύουν οι οδηγίες που περιέγραψα παραπάνω για τα συμπληρωματικά χρώματα, με την διαφορά ότι το παιδί δεν θα αφήσει το τύπωμα της παλάμης του αλλά τύπωμα μιας μικρότερης επιφάνειας, καθώς η περιοχή είναι περιορισμένη.


Τέλος, πρόσθεσα την πολυχρωμοχώρα! Το παιδί στο πρώτο φύλλο καλείται να δημιουργήσει μια πολύχρωμη ζωγραφιά με την τεχνική του φυσήματος με καλαμάκι χρησιμοποιώντας όλα τα χρώματα που γνώρισε! 


Στο δεύτερο φύλλο, καλείται να ζωγραφίσει κάτι το οποίο θα είναι πολύχρωμο, π.χ. μια πολύχρωμη μπάλα, ένα πολύχρωμο αυτοκίνητο, ένα ουράνιο τόξο!


Και στο τρίτο φύλλο, το παιδί καλείται να εντοπίσει σε περιοδικά, συσκευασίες προϊόντων εικόνες οι οποίες είναι πολύχρωμες, να τις κόψει και να τις κολλήσει. Να δημιουργήσει δηλαδή την πολυχρωμοχώρα, όπου ζουν αντικείμενα διαφόρων χρωμάτων!
 Επιπλέον, χρωματίζει με όλα τα χρώματα που γνώρισε, το όνομα της πολυχρωμοχώρας!




Και φυσικά επειδή κάθε βιβλίο θα έχει τον δημιουργό του, δεν θα μπορεί να λείπει από αυτό το όνομά του! Έτσι μιας και μιλάμε για τα χρώματα, σκέφτηκα πως κάθε παιδί θα πρέπει να έχει και το δικό του πινέλο, μιας και αυτό αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία ενός καλλιτέχνη!




Εκτυπώστε την ακόλουθη σελίδα, γράψτε πάνω σε κάθε πινέλο το όνομα του παιδιού, το νηπιαγωγείο και το σχολικό έτος. Πλαστικοποιήστε και κόψτε κάθε πινέλο σύμφωνα με το περίγραμμά του. Στην άκρη του πινέλου, δημιουργήστε μια μικρή τρύπα, περάστε ένα κορδόνι και κρεμάστε το πινέλο από ένα σημείο του εξώφυλλου του βιβλίου!





Καλές δημιουργίες!


Και να μην ξεχνάτε...
η ζωή θέλει χρώμα!

6 σχόλια:

  1. Πολύ ωραίο Μαρία, ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΑΡΙΑ ΜΟΥ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ ωραία δουλειά! Τέλεια η χρωματοχώρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.