Τετάρτη, 3 Οκτωβρίου 2012

"Ποιό είναι το σημερινό μας πρόγραμμα;" - Μια πρόταση για παρουσίαση του ημερήσιου εκπαιδευτικού προγράμματος στο νηπιαγωγείο!

Η ύπαρξη στην τάξη ενός πίνακα-διαγράμματος με το ημερήσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα οπτικοποιημένο σε κάρτες, μας βοηθά στην ομαλή μετάβαση από τη μια δραστηριότητα στην άλλη, δίνοντας στα παιδιά μια οπτική υπενθύμιση για το τί συμβαίνει ή πρόκειται να συμβεί στην τάξη. 
Στην περίπτωση των μικρών παιδιών όπου βιώνουν έντονα το άγχος του αποχωρισμού (κυρίως στην αρχή της σχολικής χρονιάς) και πιο συγκεκριμένα, όταν ένα ανήσυχο παιδί αρχίζει να βλέπει το βελάκι να κινείται προς το τέρμα, καταλαβαίνει ότι πλησιάζει η ώρα που θα συναντηθεί με την μητέρα του και θα επιστρέψει στο σπίτι του. Πόσες φορές έχετε ακούσει "Θέλω να δω τη μαμά μου!" την πρώτη μέρα του σχολείου; Ή πόσες φορές "Κυρία, πότε θα φάμε;". Όλα αυτά τα προβλήματα μειώνονται σε μεγάλο βαθμό με τη συνεπή χρήση του πίνακα με το εικονογραφημένο ημερήσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. 
Τα παιδιά μαθαίνουν τις ρουτίνες πιο γρήγορα με τη βοήθεια του προγράμματος. Όταν είναι εξοικειωμένα με την κάθε ρουτίνα, θα εξοικονομήσουν χρόνο για τη μετάβαση στην επόμενη και θα κερδίσουν χρόνο για μάθηση. Αρκεί να σκεφτούμε το εξής: εάν σπαταλάμε 5 λεπτά κατά μέσο όρο για κάθε μετάβαση και έχουμε 8-12 μεταβάσεις σε μια μέρα (ίσως και περισσότερες), γρήγορα μπορούμε να υπολογίσουμε τον χαμένο χρόνο, ο οποίος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί πιο εποικοδομητικά.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, σκέφτηκα να δημιουργήσω μια σειρά από κάρτες στις οποίες παρουσιάζονται με εικόνα διάφορες δράσεις - ρουτίνες που εντάσσονται (όχι όλες μαζί) στο ημερήσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα (εσείς μπορείτε να προσθέσετε και δικές σας δράσεις).


Κάθε μέρα, έχοντας αποφασίσει ποιο θα είναι το πρόγραμμα που θα ακολουθήσετε, επιλέγετε τις κάρτες που αντιστοιχούν στις δράσεις που έχετε επιλέξει να υλοποιήσετε και τις τοποθετείτε στη σειρά με μανταλάκια, σε μια "κατασκευή", η οποία μπορεί να έχει την ακόλουθη μορφή:

Οι κάρτες με τις δράσεις...



Η μετάβαση από την μια δράση-ρουτίνα στην άλλη, θα υποδεικνύεται με ένα βελάκι το οποίο θα μετακινείται στην πορεία της ημέρας! Τώρα πια, τα ανήσυχα παιδιά δεν θα ρωτούν συνέχεια πότε θα κάνετε διάλειμμα ή πότε είναι η ώρα για το πρωινό, καθώς θα παρατηρούν οπτικοποιημένα το πόσο πλησιάζουν σε αυτό που περιμένουν!

Ελπίζω να σας φανεί χρήσιμο στην δική σας τάξη!

10 σχόλια:

  1. ΤΕΛΕΙΟ ΜΠΡΑΒΟ ΜΠΡΑΒΟ ΜΠΡΑΒΟ! Πάει για εκτύπωση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΙΔΕΑ.ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΡΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΑ ...ΘΑ ΤΑ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΩ ΓΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΗ!!!ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΡΑΚΙ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΤΙ ΟΜΟΡΦΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΙ ΧΡΗΣΙΜΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!!!
    ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ ΜΑΡΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΚΟΡΙΤΣΙΑ, ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ!! ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΣΑΣ ΦΑΝΕΙ ΧΡΗΣΙΜΗ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΣΑΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΜΑΡΙΑ ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΙΔΕΑ ΚΑΙ ΤΙ ΩΡΑΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ!!!!!!! ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. πολύ χρήσιμο και πολύ βοηθητικό.μπράβο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γιεά σου Μαράκι μου !!!!Ευχαριστούμε πολύ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.